Ahad, 7 November 2010

Proses mencanai

Mesin pencanai meja
(1) Pengenalan  
  
      Proses mencantikkan atau meratakan sesuatu permukaan dengan menggunakan mesin pencanai dengan cara mengenakan permukaan bahan kerja kepada roda pencanai yang sedang berpusing sehingga menghauskan permukaan itu dinamakan proses mencanai.
Bentuk roda pencanai telah ditentukan oleh  Persatuan Pembuat Roda Pencanai. Ia terdapat berbagai bentuk , dan yang lazimnya digunakan dalam bengkel kejuruteraan. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rotating_grinder.gif

(2)Bentuk roda pencanai

    Dalam bengkel kejuruteraan terdapat berbagai bentuk roda pencanai yang digunakan untuk kerja mencanai. Lihat rajah A , bentuk  ( a ) hingga ( h ) digunakan sebagai roda pencanai piring yang digunakan pada mesin pencanai selinder , mesin pencanai permukaan dan kerja kerja am. Manakala roda bentuk cawan iaitu bentuk ( j ) hingga ( l ) digunakan pada mesin pencanai permukaan. Bentuk ( m ) , ( n ) dan ( p ) digunakan pada mesin pencanai mata alat pemotong dan bentuk ( r ) untuk kerja mencanai alur dan mengerat ( Lihat Rajah A ).


Rajah A
  
     3.  Komponen Asas Roda Pencanai. ( Lihat Rajah B ).

      Roda pencanai mempunyai dua komponen asas iaitu :
i.              Pelelas.
ii.            Pengikat.
          i.  Pelelas
          Pelelas diperbuat dari bahan yang sanggat keras dan dapat memotong atau lelas bahan yang lain. Apabila pelelas digunakan sebagai pencanai, ia dapat meratakan permukaan yang kasar serta melicinkan garis garis atau calar calar yang terdapat pada permukaan.
          Pelelas dibahagikan kepada dua jenis iaitu :  
a.    Pelelas asli.
b.    Pelelas tiruan.  

         Pelelas asli adalah bahan semula jadi yang terdapat dibumi. Pelelas ini tidak sekuat pelelas tiruan. Antara pelelas asli yang biasa digunakan ialah :
i.              Pumica.
ii.            Batu pasir.
iii.           Amril.
iv.           Rotten stone.
v.            Intan.


Pelelas tieuan adalah buatan manusia dan dibuat direlau letrik dan lebih keras daripada pelelas asli. Pelelas tiruan yang biasa digunakan ialah :
i.              Silikon karbide.
ii.            Aluminium oksida.
iii.           Intan tiruan.
iv.           Zircona – aluminium oksida.
v.            Doron karbida.

         ii.  Pengikat
         Bahan pengikat adalah menentukan kekuatan roda pencanai , samada roda jenis roda tegap atau roda mudah lentur. Pengikat juga menentukan jumlah daya yang dikhendaki untuk mengeluarkan satu zarah pelelas dari roda. Ini sanggat penting menentukan kesan pemotongan. Terdapat lima jenis pengikat yang biasa digunakan iaitu :
                        i.         Kekaca .
                        ii.         Silikat.
                        iii.       Syelek.
                        iV       .Getah.
                         v.       Damar.



Rajah B. Komponen asas roda pencanai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan